maandag 30 april 2007

1 april en palmpasen tegelijk

1 april, grapjesdag. Ja ook aan deze zijde van de wereld april fools' day! Het begon eigenlijk al gisteravond. Esther ging de jongste jongens (tussen de 8 en de 12 jaar) naar bed brengen, en de jongetjes deden heel geheimzinnig. Sister-Esther, Sister- Esther, secret!!! En toen gingen ze hun geheime plan vertellen; Tomorrow, Sister-Sifra, clap-clap wake-up, no boys!!! Boys go hide. Bathroom. Boys bathroom, call: aprils fool!!!
Even naar volledige zinnen vertaald: Als sister-Sifra ons morgen komt wakker maken (dat doe ik namelijk altijd), dan gaan we ons verstoppen in de toiletten, en dan zijn er geen jongetjes om wakker te maken. Als ze dan gaat zoeken springen we uit de wc's tevoorschijn; Aprils fool!
Wat wij dus ook altijd deden met schoolreisje, verstoppen en de moeders laten schrikken (niet dat ik denk dat mama er ooit ingetrapt is). Schatjes!
En de hele dag flauwe grapjes, look, look sister, brother is calling. Aprils fool!
Look sister, panboe (slang) Aprils fool!
Er was die dag ook nog een andere broeder (brother Paul Mark). Een heel aardige broeder die soepel Engels kan (sommige andere broeders doen dat wat minder soepel, moeten over elke zin nadenken, en praten liever Tamil). Hij gaat naar de Universiteit in Bangelore, in een andere taalregio, dat heeft er ook wel iets mee te maken. De voertaal met vreemdelingen (mensen van buiten de regio en buitenlanders) is namelijk Engels.
Dus lekker gekletst en gediscusseerd. We gaan in de Mei-maand met hem en met nog een andere broeder de zomerkampen organiseren.
Vandaag is het ook nog Palmzondag, dus hup! met de boys naar de kerk in Kavarapettai. De jongens liepen nog een beetje te muiten (uitgelaten omdat het een april is, een legitieme reden om iedereen ertussen te nemen) en ze liepen ondertussen met de palmtakken in de hand. Niet zo een goede combi.
Deze avond hebben we samen met brother Mark het avond- spel- uur geregeld. Samen met Esther heb ik de spelletjes bedacht en voorbereid, maar we blijven een tolk nodig hebben. Dus: Eerst kleine blokjes met Engelse woorden erop zoeken (door Esther en mij in alle haast verstopt), daarna Memory met de Engelse woorden, en dan moordenaartje (met knipogen kan de 'moordenaar' mensen dood maken en de detective moet zo vlug mogelijk uitvinden waar de moordenaar is).
Enige wat mij verontrustte was dat we bij de Engelse woordjes- memory dachten; Ah! Lekker educatief! Dus ik zei tegen Esther: What has happened to us? Lang lang geleden, toen ik nog in de zesde zat, probeerde ik dat soort 'educatief verantwoord'-mensen te vermijden. En nu zijn we zelf zo geworden!!! ;)
De jongens vonden de avond hartstikke leuk, maar brother Prasath vond het volgens mij nog het leukst; Helemaal onderuitgezakt niets doen... Jammer dat ik geen foto heb gemaakt. Ik ben doodop, maar tevreden gaan slapen.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha Sifra!

Leuk om weer een bericht van je te ontvangen! En als ik het zo lees, ben je daar behoorlijk thuis met al die broeders en kinderen. Als ik het goed heb, ben je nu wel over de helft van je verblijf daar. Dat zal je vast met dubbele gevoelens vervullen. Elja komt over ruim twee weken al weer terug uit Oeganda. Ik ben daar een week bij haar geweest. Het was heel bijzonder om te zien hoe zij zich daar al een hele sociale omgeving geschapen had en vertrouwd geraakt was met Kampala.

Groetjes,
Frank

Anoniem zei

Heey Sifra!!

Dat zijn de beste hoor, spelletjes die én educatief én leuk zijn. Hoef je je helemaal niet voor te schamen ;). Je bent daar toch ook niet voor niks!! Leuk om zo wat van je te horen. Nog een hele fijne tijd toegewenst. Hoe zit het trouwens met je dropvoorraad?
Wij hebben trouwens gisteren koninginnedag "gevierd". Met andere woorden: hard gewerkt met de stepgroep om de zomer bij elkaar te sparen. Het was een geslaagde dag met als afsluiting het vuurwerk. Doe ze de groeten daar en laat even weten wanneer je weer aankomt.. Wie weet ben ik dan in Nederland..

Groetjes, Elly

Anoniem zei

hoi Sifra,
Eindelijk wordt mijn 'klikken' op jouw blog weer beloond met een lekker lang bericht van jou. Leuk weer om te lezen. Wanneer je terug in nederland ben, hoop ik ook eens de gezichten (foto's) te zien bij al je verhalen over de paters en 'jouw' jongetjes. Via je ouders horen we ook nog wel eens wat; maar zo uit de 'eerste hand' is directer. Heel veel plezier verder.
hartelijke groet,
Hilleke

Anoniem zei

Heey Sifra,

Klinkt heel cool! Veel plezier en pas goed op jezelf!
p.s. Sebastiaan mist je heel erg; dat wist je al maar dan hoor je het ook eens van een ander :)

Groetjes, Ester (van BiJ)

Anoniem zei

Ha die Sifra,
Fijn weer een leuke brief van jou te lezen! We waren verrast dat 1 april zelfs in INDIA als foolsday gevierd wordt. Bij gebrek aan schoenveters (of hebben ze die wel?) moeten ze wel creatiever zijn dan wij hier. Hoe gaat het met de taal/communicatie? Kunnen jullie je al een beetje in de plaatselijke taal uitdrukken?
Zoals je misschien weet doet ds. Kees de Jong a.s. zondag 13 mei om 10:00 uur zijn intrede in onze gemeente. Er worden 45 gasten verwacht, en dit alles ook nog in 1 dienst. Het zal vast wel erg vol worden.
Hartelijke groeten, Ieta en Geert